Przez ponad dwadzieścia lat na rynku obserwowaliśmy jak gry zmieniają świat. Jak coraz bardziej zaciera się różnica pomiędzy realnym a wirtualnym. Otarliśmy się o projekty gier PC, konsolowych, SMS'owych, mobilnych, edukacyjnych i planszowych. Na którymś z etapów tej drogi pojawił się termin gamifikacja (grywalizacja). Dzisiaj bardzo często jest on rozumiany płytko - jako system punktowania i nagradzania różnych aktywności dostarczony w atrakcyjnej formie przypominającej elektroniczną rozrywkę.
W tym blogu chcemy sięgnąć głębiej - do fascynującej podróży przez świat projektowania gier, psychologii, kultury. Będą go tworzyć ludzie, którzy pracowali nad rozwojem One2tribe a także osoby związane z rynkiem gier i edukacji. Do współpracy zaprosiliśmy kilku zaskakujących gości, którzy ujawnią się w "swoim czasie". Stopniowo ich opowieści będziecie mogli także przeczytać w tym blogu.
Skąd potrzeba spojrzenia poza grywalizację?
Weź głęboki oddech. Wyobraź sobie, że gamifikacja jest tylko pianą wodną na powierzchni dużo głębszego oceanu... I zanurkuj.
Trochę pod powierzchnią znajduje się zbudowana przez kilkadziesiąt ostatnich lat kultura gier wideo oraz sztuka projektowania gier (jeśli grasz w gry, to wiesz jak rozwinął się ten przemysł przez ostatnie kilkadziesiąt lat). Spotkasz tu ewolucję mechanik gier od pierwszych automatów do najnowszych konsol. Ale napotkasz także innych mieszkańców - gry planszowe, terenowe i zespołowe.
Głębiej docieramy do teorii takich jak Przepływ (Flow, M. Csikszentmihalyi), teoria podejmowania decyzji, teoria gier, żeby na końcu dotknąć prawdziwej głębi, czyli psychologii behawioralnej i społecznej. One stanowią sedno gier (ale także pracy
i tego jak działamy w życiu osobistym).
Bo wszystko, co robimy ma początek w naszej głowie. I Twój Projekt Zmiany (osobisty czy biznesowy) też będzie zaczynał się od zmiany zachowań Twoich lub Twojego zespołu.
Myślisz o nagradzaniu ludzi punktami?
- Dotykasz prac B.F. Skinnera i psychologii behawioralnej.
Chcesz, żeby ludzie w Twoim zespole dzielili się najlepszymi praktykami?
- Kłania się A.Bandura i modelowanie społeczne.
Chcesz dobrze zbalansować gamifikację czy grę?
- Wchodzisz na terytorium Teorii Gier i Ekonomii Behawioralnej. A tam czekają panowie R.Thaler, J.F.Nash, D.Kahneman.
Jak widzisz, sięgnąć można naprawdę daleko. Chcemy, żeby nasz blog zachęcał do kolejnych poszukiwań. Na tym polega filozofia „Beyond”. Stale wykraczaj poza obecne przekonania. Szukaj dalej.
Dlatego, do każdego z artykułów zamierzamy zamieszczać odniesienia do książek, filmów, gier i innych źródeł. Dzisiaj na rynku mnóstwo jest podobnych do siebie programów lojalnościowych, gamifikacyjnych czy konkursów. Ale Ty możesz sięgnąć dalej.
Zapraszam do odkrywania z nami.
Photo by Marcis Berzins on Unsplash